Selecteer een pagina

Gezondheidscultuur en onze visie

door | apr 21, 2021

Op deze pagina leest u alles over onze visie op gezondheid waarbij we factoren als sociaal- en mentaal welbevinden extra uitgelicht hebben. Om gezonder te leven en ziektes in de kiem te smoren is een andere gezondheidscultuur noodzakelijk. Indien we niet bereidt zijn om anders te gaan denken en handelen, zal het aantal ziektegevallen in de toekomst alleen maar toenemen. De kosten voor behandelingen van hart- en vaatziekten, kanker, diabetes, dementie en ademsweg gerelateerde ziektes zullen de pan uit rijzen. Miljarden Euro’s wordt er gestoken in de ontwikkeling van nieuwe medicijnen terwijl het échte probleem alleen op te lossen is door het veranderen van onze leefstijl. Geen pleisters plakken en symptomen bestrijden maar op zoek gaan naar de oorzaak is de enige manier om gezondheidsrisico’s te beperken of uit te sluiten. Om dit mogelijk te maken is een goede, eerlijke en brede voorlichting van wezenlijk belang.

Hoe we ook ons best zullen doen, geschat wordt dat minder dan 10% van de bevolking beschikt over voldoende inzichten om er naar te kunnen handelen. Het zijn vaak hoger opgeleide, zelfbewuste mensen die zich op dit vlak oriënteren en waarvoor het besef van “voorkomen is beter dan genezen” een drastische verandering in de leefstijl tot gevolg had. Door simpelweg onze leefstijl (lees: voeding, beweging en geestelijk welzijn) aan te passen kunnen vele ziektes worden voorkomen. Bedenk dat wanneer een ziekte geconstateerd of gediagnostiseerd wordt, hieraan een lange tijd voorafgegaan is. Nu handelen is straks profiteren! Gezond oud worden is voor de meesten een kwestie van investeren in jezelf en de wijze waarop je leeft!

De informatie op deze pagina is niet alleen onze visie, het is een visie die ondersteund wordt door de Duitse Academie für menschliche Medizin (AMM) en tot stand is gekomen door jarenlange, zorgvuldige analyses van wetenschappelijke onderzoeken. Het AMM bestaat uit professoren, artsen en medisch specialisten die zich tot doel hebben gesteld om door middel van voorlichting de bevolking te wijzen op het belang van onze leefstijl en de daarmee verband houdende gezondheid. Om enige inzicht te krijgen in uw eigen gezondheid, hebben we de leefstijltest opgenomen die mede ontwikkeld is door Prof. Dr. Jörg Spitz. Deze test is tot stand gekomen op basis van ervaringen en heeft als doel om eventuele gezondheidsrisico’s tot een minimum te beperken.

Wat hebben we als mens nodig?

Om deze vraag te beantwoorden moeten we terug naar de evolutie. Al het leven op aarde, van micro-organismen tot aan de mens, hebben om te leven vijf dingen nodig namelijk: zuurstof, water, energie, zon en zwaartekracht. Laten we deze elementen eens apart bekijken en daaraan wat extra informatie toevoegen:

Zuurstof

Hoe belangrijk zuurstof is voor de mens is iedereen bekend. Indien we drie minuten zonder zuurstof zitten, komen we te overlijden. Zuurstof krijgen we binnen door lucht in te ademen. Onze longen halen de benodigde zuurstof uit de lucht en voorziet het bloed van zuurstof dat op deze wijze verder getransporteerd wordt door het lichaam. De lucht die we inademen is in feite een chemische samenstelling van stoffen en gassen, een soort mengsel dat in de loop der jaren van samenstelling is verandert door onze welvaart. Denk hierbij maar eens aan de fijnstof, een verzameling kleine deeltjes die in de lucht zweven en schadelijk zijn voor de gezondheid. Vooral mensen met long- of hartklachten zijn er gevoelig voor. Als individu heb je nauwelijks invloed op datgene dat je inademt. Wel kun je ervoor zorgen dat binnenshuis de lucht gezuiverd wordt zodat het inademen van fijnstof zoveel mogelijk voorkomen wordt.

In lucht bevinden zich ook virussen en bacteriën. De mens leeft in een habitat waarin bacteriën en virussen al sinds de evolutie deel van uit maken. Ze waren er zelfs eerder dan de mens zelf. Sommige van deze virussen en bacteriën kunnen voor de mens schadelijk zijn, echter het natuurlijk afweermechanisme van de mens zorgt ervoor dat schadelijke indringers geen kans krijgen ons ziek te maken. Overigens zijn bepaalde bacteriën ook noodzakelijk, ze zorgen bijvoorbeeld voor een goede maag- en darmflora. Wist je bijvoorbeeld dat mensen wel tot 1,5 kg microben met zich meedragen? Ze bestaan voor een groot deel uit bacteriën aangevuld met gisten, schimmels, virussen en andere eencellige wezens.

We moeten virussen niet bestrijden maar er mee samenleven zoals dat al generaties lang het geval is. Het menselijk immuunsysteem is ingesteld op de afweer van schadelijke virussen. Natuurlijk is het zo dat als we ziek worden van een extreem agressief virus, het lichaam een handje moeten helpen waarbij moderne medicamenten ingezet kunnen worden om het genezingsproces te ondersteunen. Het is beter om ervoor te zorgen dat het immuunsysteem maximaal presteert. De beste apotheek is de innerlijke apotheek! Om het immuunsysteem een handje te helpen kunnen supplementen w.o zink, vitamine D3, vitamine C, Quercetine en Broomhexine worden gebruikt. Deze supplementen kunnen zonder doktersadvies verkregen worden (voor de juiste dosering raadpleeg uw arts of apotheker).

Water

Een ander belangrijk element is water. Alleen als er water aanwezig is, is leven mogelijk. Niet voor niets doen veel wetenschappers in de ruimtevaart onderzoek naar de aanwezigheid van water. Een mens kan ca. 3 dagen zonder water. Daarna geven de organen het op en komt men te overlijden. De mens zelf bestaat voor de helft uit water, bij mannen is dit zelfs 65%.  Dagelijks verliezen we vocht, bijvoorbeeld door te zweten of te plassen. Dit vocht dient dan ook aangevuld te worden. Onder normale omstandigheden is dit ongeveer 1,5 tot 2 liter. Sporters en mensen met zware fysieke arbeid kunnen door het zweten zelfs nog meer vocht verliezen. Hetzelfde geldt bij warm weer, ook dan verliezen we meer vocht en dient dit extra verlies gecompenseerd te worden.

Ook hier heeft onze welvaart voor een verandering in de leefstijl gezorgd. Water is vervangen door suikerhoudende frisdrank of andere dranken die vol zitten met chemische toevoegingen en additieven zoals alcohol, die ons bij overmatig en/of langdurig gebruik ziek maken. Toegegeven, voor het aanvullen van water zijn deze prima, echter met het drinken ervan vergiftigen we ons eigen lichaam. Zelfs producten waarvan we denken dat ze gezond voor ons zijn, zijn vervuilt. Neem als voorbeeld melk: een glaasje melk op zich kan geen kwaad. Door het gebruik van bestrijdingsmiddelen komt dit goedje ook steeds vaker in het eindproduct, hier melk, voor. Met name bestrijdingsmiddelen zouden verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van Parkinson aldus de woorden van prof. dr. Bas Bloem, neuroloog aan het Radboudumc.

Water is noodzakelijk! Voldoende drinken is dus bittere noodzaak. Drink bijvoorbeeld eens vaker een glaasje water of gebruik biologische producten. Vervang ook de suikerhoudende frisdranken niet door caloriearme producten. Ze bevatten weliswaar weinig suikers maar van zoetstoffen zoals aspartaam, cyclamaat, sacharine en surcralose staat bekend dat ze bij langdurig gebruik negatieve effecten kunnen hebben op onze gezondheid al is niet iedereen daarvan overtuigd.

Energie

Op water alleen kunnen we niet leven. Hoewel water essentiële stoffen bevat zoals mineralen, bevat het op zich weinig voedingsstoffen. Om te kunnen leven hebben we ook energie nodig. Deze energie halen we uit ons voedsel. Voor het optimaal kunnen functioneren van ons lichaam hebben we niet alleen de brandstof (koolhydraten, eiwitten en vetten) nodig, ook vitaminen, mineralen en spoorelementen zijn belangrijk bij alle levensprocessen. Er zijn wel 50 verschillende voedingsstoffen bekend die een belangrijke rol spelen bij fysiologische functies. Omdat ons lichaam deze stoffen niet zelf kan aanmaken, worden ze ook wel essentiële voedingsstoffen genoemd. Buiten de onmisbare of noodzakelijke voedingsstoffen bevat ons voedsel nog andere bestandsdelen die nodig zijn voor een goede gezondheid. We spreken in dit geval van bioactieve stoffen.

Eiwitten (aminozuren), koolhydraten en vetten verschaffen het lichaam de benodigde energie en worden ook wel macrovoedingsstoffen of macronutriënten genoemd. Vitamines, mineralen en spoorelementen leveren op zich geen energie aan het lichaam maar zijn nodig voor het vrijmaken van energie uit macronutriënten. Verder zijn ze belangrijk voor het goed laten verlopen van lichaamsprocessen.

Alle belangrijke stoffen halen we dus uit onze voeding. Om alle stoffen in de juiste verhouding binnen te krijgen is een uitgebalanceerd voedingspatroon een vereiste en belangrijk voor alle processen in ons lichaam. Net als voor water geldt dat de verbruikte energie aangevuld dient te worden. Indien we minder energie verbruiken dan we nodig hebben, zet ons lichaam deze stoffen om in vet om het later alsnog te kunnen gebruiken. Onze welvaart heeft er echter voor gezorgd dat we dagelijks kunnen beschikken over voldoende voeding zodat er zelden aanspraak gemaakt zal worden op de vetreserves. 

Iedereen heeft dus een bepaalde hoeveelheid energie nodig. deze energiebehoefte wordt aangeduid met Kcal of  KJ (1 kilocalorie = 4184 Joules). De exacte energiebehoefte is afhankelijk van o.a. het geslacht en de dagelijkse lichamelijke inspanning. Zo is duidelijk dat een bouwvakker meer energie nodig heeft dan iemand met een kantoorbaan. Gemiddeld kan worden uitgegaan van een energiebehoefte van 2000 Kcal voor vrouwen en 2500 Kcal voor mannen.

Helaas bevatten de producten die we eten niet meer de voedingsstoffen die het vroeger bevatte. De grond waarop onze groeten en fruit worden geteeld is armer geworden door het gebruik van bestrijdingsmiddelen en kunstmatige bemesting. Groenten en fruit moeten er vooral mooi uitzien en mocht dit van nature niet mogelijk zijn, dan moet het maar met genmutatie. Vlees is veelal afkomstig van snel opgefokt vee dat er misschien smaakvol uitziet maar nagenoeg geen micronutriënten meer bevat. Het gebruik van antibiotica bij dieren en kunstmatige toevoegingen aan het veevoer maken het er al niet beter op en kunnen bij de mens zelfs lijden tot resistentie voor bepaalde antibiotica. Gezonde voeding heeft plaatsgemaakt voor fastfood. Ontwikkelaars spelen in op de behoefte van de mens en bereiden de meest smaakvolle etenswaren die bovendien lang houdbaar moeten zijn; lekker en voedzaam maar zonder alle belangrijke en noodzakelijke stoffen waarom ons lichaam schreeuwt.

Wat precies de juiste voeding is voor een individu is persoonlijk echter vaststaat dat er niet alleen en uitsluitend gekeken moet worden naar macronutriënten. Bij gewichtsreductie wordt vooral de inname van koolhydraten (suikers) beperkt en wordt veelal extra eiwit aanbevolen. Natuurlijk is het beperken van overgewicht belangrijk om hieraan gerelateerde ziektes zoals diabetes en hart- en vaatziekten te voorkomen maar we moeten daarbij de micronutriënten niet uit het oog verliezen. Het dient aanbeveling om eens een afspraak te maken met een goede leefstijlcoach, diëtist of voedingsdeskundige. Ook zou u eens kunnen overwegen om uw bloed te laten onderzoeken op bijvoorbeeld de aanwezige hoeveelheid bioactieve stoffen. U weet dan meteen waaraan u extra aandacht moet schenken en kunt u dit compenseren aan de hand de juiste voeding of door het gebruik van supplementen. Veganisten en vegetariërs worden aangeraden om extra vitamine B(1,2,12), Vitamine D, Calcium, Jodium en IJzer in te nemen.

Zon

De zon heeft een belangrijke functie in ons ecosysteem. Het brengt ons warmte en licht en is de bron voor al het leven. Planten zetten het licht van de zon om in suikers. Dit proces wordt ook wel fotosynthese genoemd. Bij de fotosynthese voorziet de plant in haar energiebehoefte door met de stralingsenergie van het licht, uit water en koolzuur de benodigde koolhydraten te vormen. Hierdoor kan de plant groeien en bloeien. Ook de mens kan niet zonder de zon. Onder invloed van zonlicht wordt de belangrijke vitamine D aangemaakt. Hoewel we van vitamine D spreken is dit eigenlijk een hormoon, dit omdat het lichaam zelf vitamine D kan aanmaken. Vitamine D is belangrijk voor het in stand houden van ons immuunsysteem. Prof. dr. Jörg Spitz beweert zelfs dat er nu en in de toekomst geen enkel medicijn wordt uitgevonden dat zo’n belangrijke functie heeft als vitamine D. In een toespraak beweert dr. Spitz zelfs dat bij voldoende gebruik van vitamine D3 i.c.m. enkele andere stoffen zoals zink en selenium, het immuunsysteem prima in staat is om voldoen afweer te creëren tegen het coronavirus. Ook huisarts Rob Elens is deze mening toebedeeld.

Vitamine D is een in vet oplossende vitamine. Bij overschot wordt vitamine D opgeslagen in ons lichaamsvet. Zo wordt het overschot dat in de zomer wordt opgebouwd in de maanden daarna gebruikt. Het grote probleem is echter dat ca. 80% van de Nederlandse bevolking een tekort heeft aan vitamine D. De reden hiervoor is dat de zon in de zomer gemeden worden of er zonnecrèmes worden gebruikt die de aanmaak van vitamine D blokkeren. Hoewel vitamine D ook in onze voeding voorkomt zoals in vette vis, ei, avocado en roomboter krijgen we hiervan te weinig binnen. Volgens het voedingscentrum, dat zich baseert op geadviseerde hoeveelheden vitamine D in het bloed door de WHO, is dit echter voldoende. Studies en wetenschappelijke onderzoeken geven echter een heel ander beeld.

Om het vitamine D gehalte op peil te houden wordt geadviseerd om vitamine D3 (cholecalciferol) supplementen in te nemen met een minimale waarde van 3000 IE (eenheden). Mensen met een hoger gewicht wordt zelfs aangeraden om 6000 IE in te nemen. Maak eens een afspraak met uw arts of apotheker voor de juiste dosering.